افزودن محتوا...

مزایای استفاده از آجر نسوز در ساختمان

مزایای استفاده از آجر نسوز در ساختمان

آجرهای مورد استفاده در صنعت ساختمان عموماً از مواد اولیه معدنی و رسی تهیه می‌شدند که به این نوع آجرها، آجرهای رسی گفته می‌شد. در چند دهه اخیر استفاده از سفال‌های رسی و محصولات پایه سیمانی همچون سیپورکس، هبلکس و ... برای مصارف داخل دیوار و به دلیل کم کردن وزن و افزایش مقاومت سازه معمول شده است.

 

در این میان، با پیشرفت صنعت ساختمان و بالا رفتن اهمیت معماری و زیبایی سازه، استفاده از مواد و متریال های مختلف برای نما سازی اهمیت فراوان یافته است.

آجر یکی از متریال های پر کاربرد برای نما سازی در اکثر نقاط دنیا به شمار می آید.

 دلیل پرکاربرد بودن این محصول رنگ بندی متنوع آن و هم‌خوانی با شرایط محیطی و آب و هوایی بسیاری از مناطق جهان است که علاوه بر زیبایی های بصری، طول عمر زیاد و ماندگاری به شکل اولیه ی بیشتری نیز دارد.

 در دهه اخیر استفاده از آجر های نسوز برای مصارف غیرصنعتی رواج یافته است. دلیل این امر را می‌توان در محدودیت های آجر های سنتی یافت.

 

از جمله این محدودیت ها که  اکثر فعالان در این زمینه را با مشکلاتی مواجه کرده بود می‌توان به شوره زدن آجر حین نصب و پس از بهره برداری، تنوع رنگ و طرح پایین این محصولات، استحکام کم به خصوص در لبه ها و کنج ها، مقاومت کم در برابر شرایط محیطی سخت همچون دمای زیر صفر درجه و اختلاف دماهای زیاد و... اشاره کرد.

این مشکلات باعث کمرنگ شدن این محصول در نمای ساختمان و جایگزین شدن آن توسط سنگ شد که به اعتقاد بسیاری از معماران ایرانی اسلامی، نمای سنگی در هماهنگی و سازگاری با فرهنگ و زیست بوم ایرانی نبوده و نیست.

با توجه به این معایب و وجود محصولی به نام آجر نسوز در صنعت، تولید کنندگان آجر به فکر محصولی افتادند که بتواند این محدودیت ها را از بین برده و جایگزین مناسبی برای آجر های رسی سنتی شود.

  

از این رو آجر نسوز به صنعت ساختمان وارد شد که از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-     شوره نزدن در حین نصب و پس از بهره برداری که دلیل این موضوع استفاده از مواد اولیه ی مرغوب تر و کنترل شده تر و دمای پخت بالاتر است.

-     تنوع رنگ بالا که بر گرفته از تنوع مواد اولیه، امکان ترکیب کردن و فرموله کردن مواد اولیه، شرایط پخت کنترل شده و تکنولوژی ساخت بالاتر است.

-         استحکام بالاتر که به دلیل دمای پخت بالاتر و محیط کنترل شده تر است.

-         ثبات ابعادی و شکل هندسی مطلوب که بر گرفته از فرآیند ساخت پیشرفته تر و کنترل شده تر در این محصولات است.

-         تنوع شکل و ابعاد.

مزایای ذکر شده باعث افزایش روز افزون استفاده از این متریال در طراحی ها و معماری شد تا جایی که در حال حاضر می‌توان این محصول را جایگزین مناسب و بجایی برای آجر های رسی دانست. این موضوع علاوه بر اهمیت معماری و فرهنگی، باعث تنوع طراحی، زیبایی بیشتر و ایمنی بالاترسازه ها نیز شده است.

2492
اشتراک گذاری:
print
بازگشت


rating
نام
ایمیل
نظر
Copyright 2017 by Soheilbrick. | Designed By webcade