افزودن محتوا...

5 علت اصلی برای شوره زدگی در بین انواع آجر نسوز

علت شوره زدن آجر :

مواد اولیه ای که آجر را از آن تهیه می‌کنند عموماً مواد معدنی هستند که  در طبیعت یافت شده و استخراج می‌شوند.

این مواد معدنی در خود نمک هایی به صورت محلول دارند. این نمک ها اگر از مواد معدنی خارج نشود و یا در هنگام پخت از آجر خام به صورت گاز خارج نشود بعد از پخت آجر و به وسیله ی آب از ساختار مواد سازنده آن خارج می‌شود.

دلیل خروج این نمک ها این است که  پس از ورود آب به آجر پخته شده این نمک ها در آب حل شده و در هنگام تبخیر آب و خروج آن از آجر، به همراه آب به سطح آجر می‌آیند و در آنجا دیده می‌شوند.

در آجر های نسوز، به دلیل استفاده از مواد اولیه معدنی مرغوب تر و با خلوص بالاتر، و دمای پخت بیشتر، پدیده شوره زدگی دیده نمی‌شود.

 

وقتی که شوره بر روی نمای ساختمان ها ظاهر می شود، بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که  از آجر می باشد؛ در حالی که نمک های محلول شده در ملات ها، شن و آب به کار گرفته شده نیز ممکن است باعث ایجاد شوره شوند.

نقش ملات در ظاهر شدن شوره در نماها
از آشکارترین عواملی که باعث ایجاد شوره در نمای ساختمان ها می شود، ملات است. از آن جا که آجر از چهار جهت و گاهی از پنج جهت با ملات در تماس است، بیشترین درصد احتمال را در تشکیل شوره در نماها را دارد. زمانی که ملات مرطوب با آجر به کار برده می شود، رطوبت فراوان زمینه برای انتقال نمک های محلول از ملات به آجر را فراهم می کند. اگر درصد نمک های محلول در ملات ها قابل توجه باشد، به تناسب مقدار رطوبت انتقال یافته، نمک های محلول ملات به آجر منتقل می شوند.

 

علت شوره زدن آجر |آجرهای ماندگار سهیل

 

 

زمانی که از یک مصالح ساختمانی برای نمای ساختمان خود استفاده می‌کنید، توجه و شناخت نسبت به موارد آسیب رسان به آن نیز اهمیت دارد. آجر نسوز به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد، انتخابی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، استفاده از این محصول ممکن است با خطراتی مانند شوره زدگی همراه باشد. اگر به دنبال افزایش دوام و عمر آجرنسوز خود هستید و می‌خواهید دوام نمای ساختمانی خود را افزایش دهید، لازم است تا در این باره اطلاعات بیشتری داشته باشید. اطلاعاتی که به شما کمک کند تا مدت زمان استفاده از نمای ساختمانی شما افزایش یافته و از چگونگی احتمال آسیب نمای ساختمانی خود باخبر باشید. در ادامه با بررسی 5 عامل مهم برای شوره زدگی اجر نسوز به شما در داشتن اطلاعاتی بیشتر و کامل‌تر از این محصول کمک خواهیم کرد.

  1. تاثیر ملات استفاده شده بر روی شوره زدگی آجرنسوز:

به عنوان اولین عامل مورد بررسی در شوره زدگی آجر می‌توان به ملات مورد استفاده در زمان ساخت ساختمان و جایگذاری آجر اشاره کرد. ملات ساختمانی ممکن است از مواد معدنی و املام مختلفی تشکیل شود. با توجه به خاک مطقه و نوع آب شهریف میزان نمک و شوره موجود در آب مورد استفاده، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. از همین رو نوع ملات و میزان نمک موجود در ملات به راحتی می‌تواند عاملی برای افزایش میزان شوره زدگی در اجرنسوز قلمداد شود. عاملی که با آجر از 5 سمت مختلف در تماس بوده و تاثیر مستقیم و پررنگی بر روی شوره زدگی آن دارد.

  1. کاهش دما؛ عاملی برای افزایش شوره زدگی آجرنسوز:

عامل دیگری که می‌تواند موجب بروز شروه زدگی در اجر نسوز شود، کاهش دما است. در محیط‌هایی که دمای کمتری را دارند، امکان تبخیر آب نیز کمتر بوده و ممکن است آب دیرتر تبخیر شود. از همین رو آب به سروح مختلف آجر رسیده و می‌تواند در آن نفوذ کند. زمانی که یک محیط گرم باشد، آب پیش از رسیدن به سطوح آجر نسوز بخار شده و نمی‌تواند داخل آجر باقی بماند. این همان عاملی است که سبب می‌شود تا محیط‌هایی با دمای کمتر، احتمال شوره زدگی بیشتری در آجرهای خود را داشته باشند.

علت شوره زدن آجر نسوز |آجرهای ماندگار سهیل

بررسی مهم‌ترین عوامل شوره زدگی در اجر نسوز

  1. جذب آب توسط آجر یکی از علل شوره زدگی اجرنسوز:

جذب آب در آجر نسوز عامل اصلی برای شوره زدگی در اجرها است. زمانی که آجرهای نسوز حاوی آب باشند و آب به سمت آن‌ها جذب شود، به راحتی و با کاهش میزان آب و تبخیر آن، شوره بر روی آجر باقی می‌ماند. این همان موضوع اصلی و دلیل شور زدگی در تمامی آجرهای نسوز است. وجود آب با املاح بالا و نفوذ و جذب آب به داخل هر آجر نسوز که می‌تواند ظاهر آن را به یک ظاهر نامناسب و زشت تبدیل سازد.

  1. نقش جنس آجر در بروز شوره زدگی بر روی اجر نسوز:

جنس خاک تشکیل دهنده آجر نیز می‌تواند بر روی میزان احتمال شوره زدگی آجر تاثیرگذار باشد. آجرهایی که حاوی نمک‌های محلول هستند، با احتمال بیشتری شوره زدگی را تجربه می‌کنند. این در حالی است که امروزه بسیاری از شرکت‌های آجرسازی مانند آجر ماندگار سهیل به دنبال جذف تمامی انواع نمک از آجرهای نسوز هستند. از همین رو بهتر است تا در زمان انتخاب و خرید آجر نسوز، به مواد تشکیل دهنده آن و وجود یا عدم وجود هرگونه نمک محلول در آن توجه داشته باشید. این موضوع می‌تواند در ادامه برای شما موضوع مهم و پررنگی تلقی شود.

  1. محیط مرطوب و آب و هوایی بارانی؛ افزایش دهنده شوره زدگی:

به عنوان آخرین عامل موثر بر روی افزایش میزان شوره زدگی در آجر نسوز، می‌توان به محیط مرطوب و آب و هوای بارانی اشاره کرد. در یک محیط مرطوب و آب و هوای بارانی، میزان باران و آب ریخته شده بر روی آجر نشوز افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، اجر نسوز بیشتر در معرض درگیری با آب و نفوذ آب به داخل خود قرار دارد. ضمن اینکه در یک آب و هوای مرطوب و بارانی، میزان تبخیر آب از روی آجرنسوز بسیار کم بوده و نمی‌توان بر روی آن نیز حساب کرد. این همان موضوعی است که سبب بروز انواع شوره زدگی بر روی اجرنسوز خواهد شد.

 

از بین رفتن زیبایی اجرنسوز با شوره زدگی بر روی آن

آخرین نکات درباره علل شوره زدگی آجر نسوز:

آجر نسوز به عنوان یکی از مصالح محبوب ساختمانی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که ممکن است در نمای دارای اجر نسوز مشاهده شود، شوره زدگی بر روی سطوح اجرنسوز است. بررسی عوامل شوره زدگی آجر نسوز می‌تواند راهکاری باشد تا به وسیله آن نگهداری بهتری را از اجر نسوز داشت. در این مقاله با بررسی 5 عامل مهم در این زمینه کمک کردیم تا شناخت بهتر و دقیق‌تری را از راهکارهای مناسب برای نگهداری از اجر نسوز برای شما به ارمغان آوریم. راهکارهایی که زیبایی بیشتری برای نمای ساختمانی اجرنسوز شما به همراه داشته باشد.

2120
اشتراک گذاری:
print
بازگشت


rating
نام
ایمیل
نظر
Copyright 2017 by Soheilbrick. | Designed By webcade