افزودن محتوا...

 استفاده از آجرنما در هنر و معماری

مصالح مختلفی در ساختمان ‌سازی و نمای ساختمان به کار برده می‌ شود، که یکی از آن‌ ها استفاده از آجر نما در هنر و معماری ساختمان است. در این مبحث شما را با آجر نما در معماری ساختمان آشنا می ‌کنیم و اطلاعاتی در این زمینه در اختیارتان قرار می ‌دهیم، با ما همراه باشید.

امروزه از آجر برای طراحی ساختمان استفاده می ‌کنند، زیرا آجر دارای قیمت مناسب نسبت به سنگ و دارای مقاومت بسیار بالا از لحاظ عایق حرارتی می ‌باشد. استفاده از آجر در نمای ساختمان از نظر معماری سنتی همخوانی بسیاری با آن دارد و یکی از پرطرفدارترین مصالح در ایران محسوب می‌ شود. آجر دارای نمونه ‌های مختلفی است که با توجه به ظاهر و مواد به کار رفته در آن متفاوت هستند، الگوی قرار گرفتن آجر در نمای ساختمان یکی از شاخصه‌ های مهم آن می‌ باشد. قرار گرفتن آجرنما با الگو و هنر خاصی انجام می‌ شود که از قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم جلوه ‌ای زیبا به معماری ساختمان می ‌دهد.


انواع سبک ‌ها و الگوها در معماری ساختمان با آجرنما:


آجر چینی طرح استاندارد یا راسته :


یکی از متداول ترین نوع آجر چینی در نمای ساختمان می ‌باشد و آجرها را افقی به وسیله بندکشی ‌های مناسب در کنار یکدیگر قرار می ‌دهند. در ردیف بعدی که می‌ خواهند آجر را بر روی نصف ردیف پایین بگذارند، در اینجا نباید بندهای عمودی بر روی یکدیگر قرار بگیرند.


آجر چینی کلاسیک یا تکنو :


یکی از روش ‌های نمای ساختمان با آجر می ‌باشد، که آجر را به صورت افقی به وسیله بندکشی با تناسب خاص در کنار یکدیگر قرار می ‌دهند و آجرهای عمودی در رج‌ های مختلفی به درستی بر روی هم قرار می ‌گیرند.
آجر چینی طرح طولی و عرضی
در نمای معماری ساختمان از این نوع سبک نما در ساختمان به کار می ‌رود و آجرها به صورت طولی و عرضی و یا اینکه افقی و عمودی کنار هم قرار می‌‌گیرند. بین این آجر‌ها از بندکشی ‌های مناسب استفاده می ‌کنند که این نوع نمای آجر جلوه ‌ای دیگر به معماری ساختمان می‌ دهد.
آجر چینی طرح بیرون
یکی دیگر از نما با آجری به این شکل هست که آجرها جلو و عقب قرار گرفته و یک حالت برجسته به نمای ساختمان می‌ دهد. این نوع آجرنما حالت چند بعدی به معماری نمای ساختمان می ‌دهد. 
آجر چینی طرح زیگزاکی
در این شیوه از آجرنمای ساختمان، آجرها به گونه‌ ای در کنار هم قرار می ‌گیرند که به شکل زیگزاگی کنار هم می نشینند.
آجر چینی طرح کرکره ‌ای در نما
از آجرهای کرکره ‌ای در این نوع نما به کار می ‌رود و آجرها طوری ساخته می‌ شوند، که میزان عرض نسبت به طول بسیار کم ‌باشد. چینش این آجرنماها به دو شکل صورت می‌ گیرد، یکی اینکه آجرها در کنار یکدیگر به وسیله بندکشی و یا بدون بندکشی انجام می‌ شود. در روش بعدی آجرها فاصله دار و جلو و عقب قرار گرفته می ‌شود.
آجرچینی طرح مشبک
یکی از روش‌ های سنتی آجر چینی در معماری ایرانی است، که نمای زیبایی به ساختمان می‌ دهد و بسیار در این سبک از معماری به کار می ‌رود. در این روش آجرها در فاصله ‌های مشخصی از هم قرار دارند و نمای آجر را یکنواخت نمی ‌کند، و موجب زیبایی در دید و سایه اندازی شکیل در این سبک از آجرنما می ‌شود.
آجرچینی موج دار یا پارامتریک
یکی از مدرن ترین سبک از آجر نما می‌باشد، که از الگویی به کار می‌ رود که آجر‌ها بر روی هم قرار گرفته می ‌شود و مانند موج آجرها در کنار هم قرار می ‌گیرند. برای موج دار کردن این روش آجر را سوراخ کرده و از میله رد می‌ کنند و بعد به آن شکل‌های مختلفی می ‌دهند.


جایگاه آجر در معماری مدرن:


به کاربردن آجر به همراه چوب و شیشه در معماری مدرن جلوه ‌ای زیبا به ساختمان می‌ دهد. آجرهای نما در اندازه و رنگ‌ های مختلفی هستند، این آجرها که استحکام بسیاری دارند، برای نمای خارجی ساختمان کاربرد مناسبی دارد، و این آجرها در مقابل هر نوع عواملی چون سرما و گرما و یخ زدگی آسیبی به آن‌ ها وارد نمی ‌شود. در نمای مدرن با آجرنما از روش ‌های ساده و یکنواخت استفاده می‌ کنند و بیشتر از مواد زیست محیطی در آن به کاربرده می ‌شود. هزینه استفاده از آجر نسبت به سایر مصالح ساختمانی کمتر و بسیار مناسب و مقرون به صرفه می ‌باشد.

نمای ساختمان فقط برای زیبایی نیست. در بسیاری از موارد نمای ساختمان به عایق‌بندی آن هم کمک بسیاری می‌کند. از بین مصالحی که برای نمای یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، آجر نما یکی از مواردی است که در هنر و معماری ایرانی جایگاهی ویژه و خاص دارد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع ارائه خواهیم داد.

مزیت‌های استفاده از آجر نما در معماری :

اولین مزیتی که در مورد مزیت استفاده از آجرنما به ذهن می‌رسد، زیبایی آن است. درصورتی‌که استفاده از اجر نما مزیت‌های دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سهولت استفاده از اجرنما

اولین مزیتی که به آن اشاره می‌کنیم، سادگی استفاده از آجر است. آجر از خاک و آب ساخته می‌شود و سپس در کوره قرار می‌گیرد. حالا رنگ آجر متناسب با رنگ خاک و در مواردی هم با توجه به ساعتی که در کوره مانده، تغییر می‌کند. آجر یکی از مصالحی است که به‌سادگی در دسترس قرار می‌گیرد.

  • عایق حرارت

استفاده از آجرنما مزیت دیگری هم دارد، این ماده به‌عنوان عایق حرارتی به کار می‌رود. هنگامی‌که منزل یا هر ساختمان دیگری عایق حرارتی داشته باشد، در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است. همین موضوع باعث می‌شود که مصرف انرژی در آن ساختمان کاهش پیدا کند. اجرنما به شما کمک می‌کند که در هزینه‌های سوخت و انرژی به مقدار قابل توجهی صرفه‎جویی کنید.

  • مقاومت بالای آجر نسوز

از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، مقاومت بالای آجر نما است. این ماده در شرایط ناپایدار آب‌وهوایی هم ماندگاری و مقاومت قابل‌توجهی دارد.

  • تنوع بالای آجرنسوزها

شاید برایتان جالب باشد که آجرها از متنوع‌ترین مصالح هستند. اجرنما را می‌توانید در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی تهیه کنید. این موضوع به شما امکان می‌دهد که متناسب با نیاز و سلیقه خودتان حق انتخاب داشته باشید.

  • قیمت مناسب اجر نما

از دیگر مزیت‌های استفاده از اجر نما و اجر نسوز می‌توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد. کافی ست برای نمای ساختمان خود به سراغ مصالحی مانند شیشه، بتن، سنگ و... بروید و قیمتی از آن‌ها بگیرید. با مقایسه قیمت‌ها به‌خوبی متوجه خواهید شد که چرا استفاده از اجرنسوز برای نمای ساختمان منصفانه خواهد بود.

 

انواع الگوهای استفاده از اجر نما در معماری :

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اجر نسوز را می‌توان در الگوهای مختلفی استفاده کرد. در ادامه تعدادی از این الگوها را شرح خواهیم داد.

  • الگوی استاندارد

احتمالاً رایج‌ترین طرحی که از آجر نما دیده‌اید، مربوط به همین طرح است. در این حالت آجرها به ردیف روی همدیگر قرار می‌گیرند. نکته مهم اینجاست که ردیف دوم، باید آجرها طوری قرار بگیرند که خط آجر در وسط آجر زیر باشد، یعنی بندهای عمودی آجرنسوز، نباید بر روی یکدیگر قرار بگیرند.

  • الگوی کلاسیک

در این روش آجرها به‌صورت افقی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و بندکشی هم به‌صورت افقی انجام می‌شود. در این بین آجرهای عمودی هم روی هم قرار می‌گیرند. احتمالاً در ساختمانی‌هایی که نمای سنتی دارند، این نوع الگوی اجرنما را مشاهده کرده باشید.

  • الگوی طولی و عرضی

در این الگو متناسب با طرحی که در ذهن معمار است، آجرها طولی و عرضی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. درنهایت طرح زیبایی را مشاهده خواهید کرد.

  • الگوی آجرنما بیرونی

در این الگو آجرها به شکلی چیده می‌شوند که قسمتی از آن برجسته باشد. طبیعتاً چیدن آجر به این حالت به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد.

  • الگوی زیگزاگی

طرح نهایی این الگو کاملاً مشابه با نام آن است. در این الگو آجر نما به صورتی چیده می‌شوند که شبیه زیگزاگ به نظر برسند.

استفاده از اجرنما در معماری مدرن

هنگامی‌که در رابطه با اجر نما صحبت می‌کنیم، اولین صحنه‌ای که در ذهن شما ترسیم می‌شود، ساختمان‌های سنتی و قدیمی است، درصورتی‌که آجر نسوز در معماری مدرن هم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. از اجر نسوز برای نمای ساختمان‌های مدرن استفاده کرده و نمای زیبا را به وجود می‌آورد.

در معماری مدرن از اجرنسوز در کنار شیشه و سنگ استفاده می‌کنند. در این حالت هم زیبایی، تنوع و دیگر مزیت‌های آجر وجود دارد و هم ترکیبی جدید و زیبا را خواهید داشت. آجرنسوز باعث می‌شود که نمای ساختمان ماندگاری بالایی داشته باشد و ظاهری زیبا را هم به شما هدیه خواهد داد.

نتیجه‌گیری

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در رابطه با استفاده از آجر نما در هنر و معماری مطالبی را بیان کنیم. در ابتدا گفتیم که اصلاً استفاده از آجرنما چه مزیت‌هایی را دارد. در ادامه گفتیم که این اجرنما را چطور و با چه الگویی می‌توان در کنار هم چید.

در انتها هم در رابطه با کاربرد اجر نما در معماری مدرن صحبت کردیم و گفتیم که چطور می‌توان در این نوع معماری از آجر برای نما استفاده کرد. هر سؤال دیگری در مورد این موضوع دارید را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

654
اشتراک گذاری:
print
بازگشت


rating
نام
ایمیل
نظر
Copyright 2017 by Soheilbrick. | Designed By webcade