افزودن محتوا...

نمای خشک آجری

هرآنچه باید درباره نمای خشک آجری بدانید :


هر ساختمانی قصه‌ای دارد. و اولین چیزی که هویت ساختمان را به ما معرفی می‌کند، نمای بیرونی آن است. در حقیقت، نمایی که می‌بینیم هم معمار ساختمان و هم صاحب آن را به ما معرفی می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی مهندسی ساختمان، نمای خشک آجری به یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین انواع نماهای ساختمان تبدیل شده است.

یکی از اولین کارخانه‌های تولید آجر نسوز نما در ایران آجرهای ماندگار سهیل است که آجرهای نسوز با کیفیت بالا و تنوع چشمگیر تولید می‎کند. در واقع، آجر نسوز به دلیل طرح‌ها و ویژگی‌های خوبی که دارد تبدیل به گزینه جذابی برای استفاده در انواع نمای ساختمان مانند نمای تراکوتا شده است. هم ظاهری زیبا و مدرن به ساختمان می‌دهد و هم سپر محافظی در برابر آسیب‌های فیزیکی طبیعی و انسانی به شمار می‌آید.

نمای خشک آجری چیست ؟

در مراحل مختلف طراحی و ساخت ساختمان، انتخاب نما اهمیت فراوانی دارد. ممکن است خیلی از مردم خیال کنند که اهمیت نمای ساختمان تنها در به وجود آوردن یک ظاهر زیبا است. اما کاربرد نمای ساختمان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

نمای آجری که انتخاب می‌کنید نه تنها روی جلوه، بلکه روی تنظیم دما، تهویه، و نورگیری ساختمان تاثیر زیادی می‌گذارد. شما باید فاکتورهای مختلفی را هنگام تصمیم‌گیری برای نمای ساختمان خود لحاظ کنید. مهمترین فاکتور هم انتخاب بهترین نوع مصالح است. به عبارتی، بهترین نمای ساختمان نمایی است که سریع و آسان نصب شود و بیشترین مقاومت را در برابر آسیب‌های فیزیکی مثل زلزله و آتش‌سوزی داشته باشد.

از منازل مسکونی که بگذریم، نمای ساختمان شرکت‌ها و ادارات نوع فعالیت و قدرت آنها را به نمایش می‌گذارد. نمای خشک آجری که با آجر نسوز اجرا می‌شود دارای بسیاری از معیارهای کلیدی یک نمای مناسب است:

• مقاومت بالا در برابر زلزله

• مقاومت در برابر آتش سوزی

• کارآیی انرژی

• بافت و زیبایی عالی

• سازگار با انواع آب‌ و هوا

• مقرون به صرفه بودن

• ماندگاری بالا

• عایق صوت و حرارت

• نصب سریع

• قابلیت تعویض قطعات آسیب دیده نما

نمای خشک آجری، ایده و اجرا

ایده اصلی نمای خشک آجری بسیار ساده و در عین حال سودمند است: نمای خشک آجری نمایی است که نیاز به ملات ندارد و فاقد مشکلات آجرهای سنتی است که به دوغاب و ملات سیمانی متکی هستند. به‌علاوه، زمان کمتری صرف پیاده‌سازی آن می‌شود و مزیت‌های فوق‌العاده‎ای را به نمای ساختمان اضافه می‌کند.

نحوه اجرا: در نمای خشک آجری به جای ملات از تجهیزات فلزی استفاده می‌شود. قالب‌های آماده نما روی چارچوب‌های فلزی که روی دیوار نصب شده‌اند اجرا می‌شوند. به همین خاطر، نه تنها سرعت کار تا میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، بلکه اجرای این نما دردسرها یا کثیفی‌هایی که در چیدمان سنتی می‌بینیم را ندارد.

فاصله بین آجر و ساختمان مسیر مناسبی برای عبور لوله ها و تاسیسات ساختمان است. به عبارتی، از فضایی که بین دیوار اصلی و نمای خشک آجری ایجاد می‌شود، می‌توان برای تهویه یا تعبیه اتصالات مختلف استفاده کرد. سازندگان، عایق نما را روی بدنه ساختمان محکم می‌کنند. در نتیجه، تاثیر عایق نما با وجود فاصله‌ای که تا نمای خشک آجری ایجاد شده، دو چندان می‌شود. و خصوصا در روزهای سرد زمستان، حرارت و انرژی به هدر نمی‌رود.

یکی دیگر از ویژگی‌های پرفایده اجرای نمای خشک آجری مقرون به صرفه بودن آن است.

 اولا، ضایعات بسیار کمی در این روش تولید می‌شود. برای نمونه، در اجرای نمای خشک آجری شما دیگر شاهد خرده‌آجر یا ضایعات سیمانی نیستید.

 دوما، اگر صدمه یا آسیب فیزیکی به بنا وارد شد، می‌توان به آسانی قسمت آسیب دیده را جدا کرده و با پنل سالم جدیدی جایگزین کنید. و لازم نیست تمامی نما یا دیوار مورد نظر را تخریب کنید.

 سوما، امکان جابجایی و استفاده مجدد از پنل‌های نمای خشک آجری در ساختمان دیگری وجود دارد.

 چهارما، از آنجا که سرعت اجرای آجر نما بسیار بیشتر است و به کارگر یا استادکارهای متعددی نیاز ندارید، عملیات نصب نما زودتر به پایان می‌رسد و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود.

 و در آخر، عمر نمای خشک آجری چندین دهه بالاتر از نمای سنتی ساختمان است.

در نتیجه، هزینه و قیمت نمای خشک آجری با توجه به همه این مزیت‌های کیفی و اقتصادی برای شما بسیار مناسب تمام خواهد شد.

آجر نسوز نما: ویژگی‌ها و کاربردها

همانطور که از اسمش پیداست، آجر نسوز نما مثل یک سپر برای ساختمان شما عمل می‌کند. در حقیقت، آجر نسوز نسخه ارتقا یافته و پرمزیت آجر نمای سنتی است که باعث محبوبیت دوباره مصالح آجری میان مهندسین و سازندگان ساختمان شده است.

ویژگی‌های آجر نسوز نما عبارت‌اند از:

• مقاومت در برابر دمای بالا و آتش

• طول عمر بسیار بیشتر از آجرهای قدیمی

• نفوذناپذیری بالا نسبت به آب و رطوبت

• انعطاف‌ بالا برای اجرا در طراحی‌های متفاوت نما

• مقاومت در برابر شکستن، ترک خوردگی و یخ زدگی

• تنوع و گوناگونی رنگ‌ها و طرح‌ها و دانه بندی

• جلوگیری از اتلاف انرژی

• عایق سرما و گرما

جالب است بدانید که مواد معدنی مختلفی مثل آلومین یا سیلیس در ساختار این آجرها به کار می‌روند. به همین خاطر، آجرهای امروزی نسبت به تغییرات دمایی پایداری بیشتری دارند.

آجر نسوز نما به‌دلیل وجود حداقل نمک‌های محلولی که در مواد اولیه‌اش دارد شوره و سفیدک نمی‌زند. به‌علاوه، در برابر آسیب و خوردگی باران‌های اسیدی نیز بسیار مقاوم است.

انواع  نما خشک : از نمای تراکوتا تا روستیک

آجر نسوز نمای آجرهای ماندگار سهیل در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی مانند قرمز، روستیک، گرانیتی، قهوه‌ای سوخته، نسکافه‌ای و . . تولید می‌شوند. آجر نمای شاموتی هم یکی از پرمصرف‌ترین انواع آجر دیرگداز است که به رنگ‌های زرد، کرم، و قهوه‌ای روشن تولید می‌شود. استحکام فوق‌العاده این آجرها، رنگ ثابت و طبیعی، همچنین قابلیت‌های فوق‌العاده در نصب و پایداری در برابر خطرات ریزش نمای ساختمان هنگام زلزله و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی باعث شده‌اند که انواع مختلفی از نمای خشک در ساختمان‌ها به کار برده شوند.

اگر به دنبال جلوه‌ای مدرن برای ساختمان خود می‌گردید، نمای تراکوتا می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. تراکوتا (Terracotta) به معنی خاک پخته و نوعی سفال با طیف رنگی قرمز تا قهوه‌ای است. نمای تراکوتا استحکام بالا و عمر طولانی دارد. نمای تراکوتا ظاهری مدرن و در عین حال طبیعی و گرمی به ساختمان شما می‌دهد. همچنین، اگر دوست دارید نمای داخلی ساختمان شما ترکیبی از اصالت و جذابیت باشد و حال و هوای طراحی‌های قدیمی را با ساختمانی مدرن پیوند بزند، می‌توانید به سراغ آجر روستیک بروید.

به خاطر همین ویژگی‌هاست که آجر نسوز کاربردهای بی‌نظیری دارد و در نماهای خارجی و داخلی، از منازل مسکونی گرفته تا ساختمان‌های کوچک و بزرگ شرکت‌ها و ادارات قابل استفاده است. در واقع، سیستم نمای خشک که یکی از پرکاربردترین روش‌های اجرای نمای سبک ساختمان است و عایق نما دارد، فواید این آجر را دو چندان کرده است.

فرقی نمی‌کند بخواهید حس صمیمیت را در فضای ساختمان یا خانه ایجاد کنید، یا فضای رسمی و اداری مدنظر شما باشد؛ در هر صورت، طیف گسترده‌ای از انواع آجر نما برای انتخاب وجود دارد. شما همچنین می‌توانید یک نمای خشک ترکیبی برای ساختمان خود انتخاب کنید. به این معنا که آجر نما را با نمای سنگ در کنار هم قرار دهید. از ویژگی‌های بافت حرفه‌ای آجرهای ماندگار سهیل این است که در کنار مصالح دیگر هم شکوه خاصی به نمای ساختمان می‌بخشد.

1127
اشتراک گذاری:
print
بازگشت


rating
نام
ایمیل
نظر
Copyright 2017 by Soheilbrick. | Designed By webcade