افزودن محتوا...

پیشرفت صنعت کارخانجات تولید کننده آجر نسوز

آجر نسوز به عنوان یکی از انواع آجر و مصالح ساختمانی است که حاصل پیشرفت صنعت ساختمان سازی و مهندسی مواد و متریال می باشد. آجر نسوز که بیشتر از همه در نمای ساختمان به کار می رود مقاومت عالی در برابر شرایط محیطی، گرما، رطوبت و نفوذ آب از خود نشان می دهد. همچنین این نوع آجرها با تنوع بالا در رنگ، طرح و سایز به زیبایی نمای ساختمان هم کمک می کنند. اما با توجه به رقابتی که بین این متریال با سنگ نما وجود دارد، می توان گفت که پیشرفت های صنعت کارخانجات تولیدی اجر نسوز در کشور باعث شده، به اولویت مهندسین ساختمان، معماران و مالکین تبدیل شود مخصوصا که قیمت بسیار کمتری هم دارد. در ادامه بیشتر در رابطه با پیشرفت در این صنعت و سیر تکاملی آن توضیح خواهیم داد.

 
پیشرفت زیاد کارخانجات تولیدی آجر نسوز منجر به خودکفایی آنها شده است


تحولات و پیشرفت های صنایع تولیدی آجر نسوز
آجر نسوز ویژگی های بسیار جالبی برای صاحبان خانه ها و همچنین معماران و مهندسین ساختمان ها دارد اما شیوه تولید این نوع آجرها نیز بسیار مهم است. تا چند سال اخیر، از دستگاه ها و تکنیک هایی غالبا استفاده می شد که مصرف انرژی آنها حدود 2 برابر تکنولوژی های مدرن بود و پسماند و ضایعات زیادی هم داشتند.
پیشرفت هایی که با سرمایه گذاری در این بخش از صنعت انجام شد و تسهیلاتی که به کارخانجات مختلف اعطا گرفت موجب شد تا تکنولوژی های جدیدتر که سرعت و راندمان تولید بالاتری دارند جایگزین موارد قدیمی تر شوند. با اینکار کیفیت ساخت اجر نسوز هم بالاتر رفت. پیشرفت های صنایع تولیدی اجر نسوز به حدی رسیده که علاوه بر کیفیت، ماندگاری و قیمت مقرون به صرفه تر (به دلیل مصرف انرژی کمتر و مواد اولیه مناسبتر در مراحل تولید)، صدها نوع طرح، رنگ و سایز از این متریال به مرحله تولید انبوه رسیده است.
یکی دیگر از پیشرفت های بسیار مهم در زمینه تولید آجر نسوز در صنایع تولیدی، تنوع در تولید انواع اجر نسوز است. همانطور که می دانید کاربرد اولیه این نوع آجرها در نمای ساختمان ها بوده که هنوز با استقبال بسیار بالایی روبرو است و حتی در برخی سبک های دکوراسیون مثل کلاسیک و روستیک، در دکوراسیون داخلی هم به کار می رود. اما این روند در طی سالیان اخیر توسط کارخانجات بزرگ تولید آجر نسوز با پیشرفت ها و تنوعات بیشتری مواجه شد.
تولید آجر نسوز در کارخانجات مختلف پیشرفت چشمگیری داشته که بخشی از آن به تجهیز بخش تولید با تکنولوژی و دستگاه های پیشرفته تر بود که توضیح داده شد. بخش دیگر آن مربوط به تولید آجر نسوز قلیایی و آلومینیومی است.
پیشرفت های اخیر در صنایع تولید اجر نسوز منجر به تولید انواع قلیایی و آلومینیومی این نوع آجر شده که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. به عنوان مثال اجر نسوز قلیایی که در ساخت آن از ترکیبات منیزیم اکسید و سیلیسیم دی اکسید هم استفاده شده، برای ساخت کوره های ذوب شیشه، فولاد و سیمان کاربرد دارد. در واقع وجود این ترکیبات به همراه اکسید کروم و اکسید آهن باعث شده تا مقاومت حرارتی این نوع اجر نسوز چندین برابر نوع معمولی نمای ساختمان باشد.
آجر نسوز آلومینیومی یکی دیگر از پیشرفت های اخیر صنایع تولیدی اجر نسوز در کشور است. این نوع آجرها که در اثر ترکیب با ماده ای به نام اکسید آلومینیوم یا آلومین تولید می شوند، مقاومت حرارتی و پایستگی ساختاری بسیار بالایی دارند. همین عامل باعث شده تا از این نوع آجر در کوره ذوب فلزات استفاده شود.
آجرهای نسوز علاوه بر متریال ساخت انواع دیگری هم دارند که همگام با تقاضا و نیاز بازار و همچنین پروژه های ساخت و ساز موجب تحول و پیشرفت در صنایع تولیدی شد. انواع آجر نسوز شامل آجر نما نسوز سفید، آجر شاموتی، انگلیسی، نسوز مشکی، آجر قهوه ای نسوز، آجر طوسی یا خاکستری و غیره است.


 
آجر نسوز در انواع رنگ، طرح و سایز مختلف تولید می شود که از پیشرفت های این صنایع است


پیشرفت صنایع تولیدی اجر نسوز در جلوگیری از خطرات خط تولید
علاوه بر اینکه صنایع تولیدی اجر نسوز توانسته اند انواع مختلفی از این نوع آجر را با متریال، رنگ، طرح و سایزهای متنوع تولید کنند تا پاسخگوی بخش هایی باشند که می توان از این متریال استفاده کرد، پیشرفت هایی نیز در حوزه مدیریت و جلوگیری از خطرات خط تولید ایجاد شده است.
صنایع تولیدی آجر نسوز همیشه در معرض خطراتی مثل دمای بسیار بالای کوره ها، گازهای سمی و غیره هستند. استفاده از تکنیک و روش های پیشرفته و تجهیزات ایمن در مدیریت و کنترل این نوع خطرات، کمک می کند تا صدمات جبران ناپذیر ایجاد نشود. به همین منظور استانداردهای مدیریتی و روش های سیستماتیک جدیدی وضع شدند تا جلوی این خطرات گرفته شود.
از جمله پیشرفت هایی که در صنایع تولید آجر نسوز در این زمینه رخ داد می توان به پالایش سوخت ورودی با فیلتر قوی، فلنج گذاری روی لبه میکسر برای جلوگیری از انتشار بخارات سمی، نصب گیج فشارسنج در مسیر عبور جریان، استفاده از سنسورهای کربن مونواکسید و غیره اشاره کرد.
خوشبختانه در طی چند سال اخیر خبرهای خوبی در حوزه افزایش توان تولید کارخانجات مختلف صنایع تولید آجر نسوز به گوش رسید و امروزه این صنایع نه تنها با پیشرفت های خود نیاز داخلی را تأمین می کنند بلکه امکان صادرات به سایر کشورها نیز فراهم شده است.

 
صنایع تولید آجر نسوز با پیشرفت های بزرگ در تنوع بخشی همراه بوده اند
 

716
اشتراک گذاری:
print
بازگشت


rating
نام
ایمیل
نظر
Copyright 2017 by Soheilbrick. | Designed By webcade