افزودن محتوا...

روش های نصب آجر نسوز در نما و کف

نصب آجر نسوز به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد و بسیار مهم در صنعت ساخت و ساز مطرح می باشد که تنوع زیادی در طرح و رنگ دارد. نصب این نوع آجرها بسیار مهم است چون در زیبایی و کیفیت تأثیر بسزایی دارد مخصوصا که از این آجرها هم در دکوراسیون نما و هم در دکوراسیون داخلی استفاده می گردد. در این مطلب به بررسی انواع روش ها و طریقه ی نصب آجر نسوز می پردازیم و در ادامه نکاتی را ذکر خواهیم کرد که رعایت آنها موقع نصب بسیار مهم است.
 


نصب آجر نسوز در نما
طریقه نصب اجر نسوز به چند روش امکان پذیر است؟


طریقه نصب آجر نسوز به دو روش امکان پذیر می باشد که در حالت کلی روش هایی ساده و در عین حال با مزایای خاص خود می باشند. اما قبل از اینکه به توضیح انواع این روش ها بپردازیم ذکر یک نکته بسیار ضروری است. فارغ از اینکه از چه روشی برای نصب آجرهای نسوز استفاده خواهد شد، فرم چیدمان، ترکیب بندی صحیح رنگ و طرح و بندکشی حرفه ای نقش بسیار مهمی در زیبایی و ماندگاری این آجرها در حین و پس از نصب خواهد شد. با اینکه این مراحل نیازی به دانش و مهارت آکادمیک ندارد ولی چنانچه افرادی متخصص و طراحان حرفه ای عهده دار انجام آن باشند، طرح نهایی کار بسیار زیباتر خواهد بود.


نحوه نصب آجر نسوز به دو روش کلی انجام می شود:


1-    طریقه نصب آجر نسوز با چسب: به این شیوه، نصب آجر نسوز به روش خشک هم می گویند چون برای نصب نیازی به ملات نخواهد بود. مزیت استفاده از چسب راحتی و سرعت بالای کار و تمیزی و کثیف نشدن محیط اطراف است. معمولا از این روش برای نصب آجرهای نسوز در کف و داخل ساختمان استفاده می شود که کثیف کاری و تمیزی اطراف اهمیت بسیار بیشتری دارند.
عملکرد این نوع چسب ها شبیه ماده پلاستیک می باشد که می تواند حرکات ارتعاشی را کاملا جذب کند اما قبل از استفاده از چسب، باید روی دیوار با پلاستر سیمانی پوشیده شده باشد. نصب آجرهای نسوز با چسب حساسیت بیشتری دارد چون نباید هیچ درز یا فاصله مشخصی وجود داشته باشد در غیر این صورت با نفوذ آب باران و یخ زدن آن در فصل سرما، آجرهای نما کنده خواهند شد.
 


نصب آجر نسوز در کف با چسب:


2-    طرز نصب آجر نسوز با ملات: این روش برخلاف روش نصب با چسب، کثیف کاری بیشتری دارد ولی به دلیل هزینه کمتر و البته عدم نیاز به دانش آکادمیک و علمی خاص، روشی است که اکثر مواقع استفاده می شود. نصب آجرهای نسوز با ملات بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارد.


از طرفی چون معمولا دیوار ساختمان تراز نیست، با استفاده از ملات می توان عیب کار را پوشش داد. برای نصب این آجرها برخلاف آجرهای سنتی نیازی به خیس کردن آجر نیست چون آجرهای نسوز قدرت بالایی در جذب آب دارند و در عین حال بخاطر پخته شدن در دماهای بسیار بالا و استحکام عالی، هیچ مشکلی پیدا نمی کنند. از طرف دیگر این نوع آجرها به خوبی به ملات متصل می شوند که همین عامل زیبایی نمای ساختمان را چند برابر می کند.


در این شیوه نصب آجر نسوز باید دقت کرد که اگر دوغاب سیمان به ردیف های پایینتر ریخته شد، پس از یک روز باید با تیغ شیشه پاک کن، ملات های اضافی را از روی سطح آجرها پاک کرد تا برجستگی ایجاد نشود. در نهایت با برس پلاستیکی یا تکه ای از موکت که زبری خوبی دارد، لکه ها را باید پاک کرد تا کاملا سطح آجرها تمیز باشند.


دقت داشته باشید که موقع نصب آجر نسوز با ملات حتما ردیف های پایینی را با پوشش مناسب بپوشانید تا از ریخته شدن ملات و سایر مواد روی آنها جلوگیری شود.
 


نصب آجر نسوز با ملات ماسه و سیمان:


نکات و موارد بسیار مهم در نصب آجر نسوز در نما و کف

 


نکاتی که در ادامه توضیح می دهیم برای نصب آجرهای نسوز در نما اهمیت زیادی دارند:
-    آجرهای نسوز موقع نصب با ملات ماسه و سیمان، نیازی به آب ندارند چون جذب آب در آنها بالاست و فقط با پخش کردن ملات در قسمت پشت آجرها، چسبندگی کافی به وجود می آید؛
-    روش نصب آجرهای نسوز در نما نیاز به اسکوپ نخواهد داشت در نتیجه هزینه نصب آجر نسوز کمتر شده و روند کار سریعتر می شود؛
-    بهترین فصل، فصل گرم سال است تا از یخ زدگی و شوره زدن جلوگیری شود؛
-    حتما از ملات ماسه و سیمان مرغوب و با کیفیت استفاده کنید تا هم ماندگاری بسیار بالایی داشته باشد و هم اینکه شوره زدن رخ نخواهد داد؛
-    حتما پس از اتمام نصب آجر نسوز با ملات ماسه و سیمان از رزین و نانو برای پوشاندن سطح آنها استفاده کنید. با این کار آجرها آبگریز شده و طول عمر آنها افزایش پیدا می کند؛
-    برای نصب آجرهای نسوز در کف حتما مرحله عایق کاری کف را رعایت کنید و کف سازی مناسب ایجاد نمایید؛
-    کف سازی مناسب برای نصب آجر نسوز در کف جلوی نشست زیر ساخت، لق شدن کفپوش و شکستن آجرها را می گیرد، ضمن اینکه جلوی شوره زدن کار هم گرفته می شود.

1083
اشتراک گذاری:
print
بازگشت


rating
نام
ایمیل
نظر
Copyright 2017 by Soheilbrick. | Designed By webcade